SolarEdge omvormer – Geen opbrengstgegevens op de app

LET OP: wij zijn niet SolarEdge, maar zonnepanelen installatiebedrijf Masters in Solar. Heb je problemen met je internetverbinding en kom je er niet uit nadat je onderstaand artikel hebt gelezen, bel dan je eigen installateur, niet ons. Alvast bedankt!  In dit uitgebreide artikel lees je hoe je in 5 stappen elk type omvormer van SolarEdge weer kan verbinden met het internet.
  • STAP 1 - Controleer waar het probleem ligt
  • STAP 2 - Controleer welk model SolarEdge omvormer je hebt
  • STAP 3 - Controleer de internetverbinding
  • STAP 4 - Controleer op welke manier de SolarEdge omvormer verbonden is met internet
  • STAP 5 - De internetverbinding herstellen

STAP 1 - Controleer waar het probleem ligt

Als je de opbrengstgegevens van je omvormer niet meer ziet kan dat komen door volgende zaken:
  1. De omvormer staat uit omdat de aardlekautomaat van de zonnepanelen in de meterkast of PV verdeler uitgevallen is, of omdat de werkschakelaar naast de omvormer uit is gezet. Zet alle AC schakelaars aan. Zie je lampjes branden of werkt het schermpje, dan heb je stroom. Let op: sommige aardlekautomaten moeten even helemaal naar beneden worden gedrukt voor ze weer aan kunnen (naar boven).
  2. De omvormer produceert niet omdat de DC schakelaar van de zonnepanelen per ongeluk is uitgezet. Deze schakelaar zit links aan de onderkant van de omvormer. Zet deze aan (op 1).
  3. De omvormer is niet meer verbonden met internet. Dit kan meerdere redenen hebben en de rest van het artikel gaat hierover.
  4. De omvormer produceert geen stroom, omdat het te donker is of omdat er sneeuw op de panelen ligt. In de winter kan een omvormer soms dagenlang niet opstarten.
  5. De omvormer is defect. Als de omvormer geen teken van leven geeft, neem je contact met ons op.
Staat de omvormer aan en ligt het aan de internetverbinding? Lees dan verder.

STAP 2 - Controleer welk model SolarEdge omvormer je hebt

Er bestaan drie verschillende modellen van de SolarEdge enkelfase omvormer.
  • SolarEdge 1e generatie (tot ca. 2016)solaredge-1e-generatie
  • SolarEdge HD Wave (ca. 2016 - 2019)solaredge-hd-wave
  • SolarEdge Setapp (2019 – nu)solaredge-setapp
Er bestaan twee verschillende modellen van de SolarEdge driefase omvormers.
  • SolarEdge 3 fase 1e generatie (tot ca. 2019)solaredge-3-1e-generatie
  • SolarEdge 3 fase Setapp (2019 – nu)solaredge-3-setapp
De enkelfase omvormers zijn gemakkelijk te onderscheiden. De 1e generatie is hoger dan hij breed is. De HD Wave en Setapp zijn juist breder dan ze hoog zijn. De HD Wave heeft een scherm, de Setapp niet. Bij de driefase omvormers is het model met een scherm de 1e generatie en zonder scherm de Setapp. Onthoud welke omvormer je hebt en ga door naar STAP 3.

STAP 3 - Controleer de internetverbinding

Ga verder als je zeker weet dat de omvormer aan staat en stroom heeft.

1e generatie en HD Wave

1e scherm omvormer SolarEdgeDe 1e generatie en de HD Wave omvormer hebben een menu-schermpje. Het schermpje van de eerste generatie zet je aan met een drukknopje aan de onderkant van de omvormer. Het schermpje van de HD Wave zet je aan met het OK knopje. Je ziet dan zoiets als op dit plaatje. De Vac(V) en Vdc(V) velden die u dan ziet geven voltage aan de wisselstroom en gelijkstroom kant van de omvormer weer. P_OK: 013/013 (in de voorbeeldfoto) geeft aan dat 13 van de 13 optimizers stroom aan het produceren zijn. Dit is alleen als het licht buiten is. Als dit bij u anders weergegeven wordt is er misschien een probleem met de stroomproductie. Als het menu schermpje helemaal niet reageert is er iets aan de omvormer kapot. <S_OK> betekent dat de omvormer verbonden is met internet. Als je dit niet ziet staan, is er iets mis. Ga naar stap 4 op dit op te lossen.

SetApp

De SetApp omvormer (zonder scherm) heeft aan de onderkant een aantal led-lampjes zitten. Een groen lampje geeft aan dat er stroom geproduceerd wordt (uiteraard alleen als het licht is buiten). Een blauw lampje betekent dat de omvormer verbonden is met internet. Zie je geen blauw lampje, dan weet je dat de omvormer niet verbonden is met internet. Nu weet je of het probleem bij de internetverbinding of bij de stroomproductie zelf zit. Om de internetverbinding te herstellen ga je naar stap 4

STAP 4 - Controleer op welke manier de SolarEdge omvormer is verbonden met het internet.

Eerst kijk je hoe de omvormer is verbonden met het internet. Dit kan op drie manieren.
  • Vaste ethernet kabel. Als de omvormer met een vaste kabel is verbonden zie je aan de onderkant van de omvormer een ethernetkabel die verbonden is met je router.
  • Powerlink. Aan de onderkant van de omvormer zie je een internet kabel die naar een klein wit kastje gaat die in het stopcontact zit.
  • WiFi. Je ziet geen internetkabel aan de onderkant maar wel een dun zwart draadje die aan een antenne zit (een wit stokje van ongeveer 10 cm lang).
Nu je weet op welke manier de omvormer verbonden is aan het internet kan je naar Stap 5.

Stap 5 - De internetverbinding herstellen

Ethernet kabel

Controleer of de Ethernet kabel goed in de router zit. Haal hem er even uit en doe hem er opnieuw in en kijk of de lampjes op de ethernet poort beginnen te knipperen. Controleer of de kabel niet beschadigd is.

TP-link / Powerline adapter

[caption id="attachment_1761" align="alignright" width="300"]powerlink-tp-link Een powerlink van het merk TP-Link[/caption] Een TP-link bestaat uit twee apparaatjes die verbinding maken via het lichtnet. De ene zit in het stopcontact bij de omvormer en de ander in de buurt van de router. Controleer of alle drie de lampjes knipperen of branden. Als er slechts twee of minder lampjes branden, controleer je of de ethernetkabels goed in de apparaatjes zitten en in de router. Haal ze er bij twijfel uit en doe ze er opnieuw in. Als de middelste lampjes niet branden, haal je allebei de apparaatjes uit het stopcontact en stop je ze er na 10 seconden weer in. Ze zouden zelf weer verbinding met elkaar moeten maken. Als alle lampjes weer branden of knipperen, controleer dan op de omvormer of deze nu wel verbinding heeft met internet (zie STAP 3 als je het vergeten bent). Soms duurt het even (15 min) voordat de omvormer aangeeft dat het weer in orde is. Een enkele keer zijn ze ook kapot gegaan. Er zit afhankelijk van het type 2 of 3 jaar garantie op. Zit je binnen de garantieperiode dan kan je ze naar ons opsturen en sturen we een nieuwe op. Anders kan je online voor een paar tientjes een nieuwe bestellen.

Wi-Fi

Als het wachtwoord van uw Wi-Fi veranderd is moet deze opnieuw geconfigureerd worden. Je omvormer kan zijn internetverbinding ook verliezen door een stroomstoring of een Wi-Fi storing. Heb je je wachtwoord niet veranderd, zet dan de omvormer en de router uit en aan. De omvormer kan je in de meterkast uitzetten of met de grote werkschakelaar naast of onder de omvormer. Controleer na 15 min of de verbinding is hersteld (zie STAP 3). Lees hieronder hoe je de Wi-Fi opnieuw instelt.

Wi-Fi instellen 1e generatie en HD Wave

Bijna alle omvormers van de 1e generatie hebben we verbonden met een vaste kabel of een TP-Link. Dat komt omdat de kap verwijderd moet worden om het Wi-Fi wachtwoord te wijzigen. Het instellen van de Wi-Fi is verder hetzelfde als bij de HD Wave, behalve dat de vier knopjes binnenin de omvormer zitten, boven het menuschermpje. Het opnieuw instellen van de Wi-Fi bij de HD Wave en 1e generatie gaat als volgt:
  • Zet de DC schakelaar aan/uit knop (aan de onderkant van de omvormer links) op UIT of 0.
  • Voor de 1e generatie; schroef de kap van de omvormer los en haal deze eraf.
  • Zorg dat de AC (wisselstroom) naar de omvormer aan staat door de zekering en werkschakelaar aan te zetten. RAAK GEEN ONGEÏSOLEERDE KABELS AAN!
  • Druk op Enter (bij 1e generatie) en OK bij de HD Wave voor 5 seconden. Tijdens die 5 seconden komt het bericht “hold for pairing” in zicht, dan laat je het knopje los. Het bericht “Please enter Password” verschijnt.
  • Gebruik de 3 knopjes rechts om het wachtwoord “12312312” in te voeren. Vaak lukt dit niet in een keer. Neem de tijd en begin opnieuw als het mislukt.
  • Eenmaal in het menu. Selecteer nu, door te scrollen met de middelste twee knopjes, het submenu Communication. Druk op OK of Enter afhankelijk van het type omvormer.
  • Selecteer daarna het submenu Server op dezelfde manier en selecteer dan de optie Wi-Fi. Vaak staat deze al goed.
  • Scroll in het menu Communication naar beneden tot Wi-Fi Conf en selecteer deze. Als er Wi-Fi Conf <N/A> komt te staan, is de antenne van de omvormer niet goed aangesloten. Dit komt bijna nooit voor.
  • Selecteer Scan Networks. Een lijst van netwerken verschijnt, met hun SSID (netwerknaam) en signaalsterkte <H>, <M> of <L>
  • Selecteer je eigen Wi-Fi netwerk.
  • Voer het wachtwoord van het Wi-Fi netwerk in. Dit is een tijdrovend karwei omdat je met de middelste twee knoppen omhoog of omlaag door het alfabet, het alfabet met hoofdletters, tekens, en cijfers moet scrollen. Als je de juiste letter hebt gevonden druk je kort op OK of Enter. Daarna vul je de tweede, derde enzovoort in. Ik hoop voor je dat je wachtwoord niet te lang is. Heb je je wachtwoord goed ingevuld, houd dan de Enter of OK toets lang ingedrukt. Na een tijdje geeft het scherm Connected
  • In het geval van een verkeerd wachtwoord, ga naar Set Key en voer het juiste wachtwoord in. De omvormer gaat zich opnieuw verbinden. Dit kan tot 30 seconden duren. Daarna geeft het scherm Connected weer;
  • Toets Esc in om de Setup te verlaten, of wacht twee minuten zodat de omvormer dit vanzelf doet.
Gebruik nu de middelste twee omhoog en omlaag toetsen om naar Server Status te gaan. Nu zou het menuscherm het volgende moeten weergeven: Server: Wi-Fi <S_OK> Status: <OK>. Dit kan een aantal minuten duren, heb geduld. Bij standaard instellingen geeft de omvormer elke 15 minuten zijn gegevens door. Data tot ongeveer een maand geleden wordt weer geüpload. Dit duurt soms wel een dag of twee. Als de omvormer weer verbonden is met internet vergeet dan niet om de DC schakelaar links aan de onderkant weer op 1 of AAN te zetten.

Wi-Fi instellen SolarEdge Setapp omvormer

De nieuwere SolarEdge Setapp omvormers (sinds 2019) hebben geen menuschermpje meer. De omvormer is makkelijk opnieuw aan Wi-Fi te koppelen door middel van de app mySolarEdge. SolarEdge heeft deze app uitgebracht om het makkelijker te maken je omvormer zelf aan Wi-Fi te verbinden. Je kunt zo gemakkelijk het nieuwe wachtwoord aanpassen in de omvormer.
  • Installeer de mySolarEdge app op een smartphone of tablet. Deze app heeft een witte rechthoek met een rode bliksemschicht erin als logo.
  • Open mySolarEdge en log in en druk op de drie horizontale streepjes voor instellingen. Je hebt je eigen inloggegevens van SolarEdge nodig om in te loggen in app.
  • Druk op omvormer Communicatie in de app. Uw apparaat opent dan de camera om een QR code te scannen. Scan de QR code aan de zijkant van de omvormer;
  • Aan de onderkant van uw omvormer links vindt u een rode schakelaar. Verplaats de schakelaar naar links (dit is de koppel of ‘P-stand’), en laat hem dan los zodat hij naar de ‘aan’ stand in het midden gaat;
  • Als de omvormer niet eerder Wi-Fi verbinding heeft gehad in uw huis, druk dan onderaan op configureren;
  • Kies uw Wi-Fi netwerk en voer uw Wi-Fi wachtwoord in. Druk op ‘verbind’ en dan op ‘OK’.
Uw verbinding zou dan tot stand moeten komen. Als de verbinding is gelukt gaat het blauwe lampje weer branden. Dit kan een paar minuten duren. Als het lampje blauw is kan je na een tijdje op de app ook weer gegevens zien. Bij standaard instellingen geeft de omvormer elke 15 minuten zijn gegevens door. Data tot ongeveer een maand geleden wordt weer geupload. Dit duurt soms wel een dag of twee. Kom je er niet uit? Schakel dan een handig familielid of kennis in. Komt die er ook niet uit of heb je er gewoon geen zin in?Dan kan je voor 50 euro een vriendelijke student langs laten komen die voor u de omvormer opnieuw verbindt met internet. Dit geldt voor maximaal 15 minuten rijden vanaf ons kantoor Wageningen. Als het verder weg is, worden extra kosten in rekening gebracht. In het geval dat de omvormer of wifi module defect is en onder de garantietermijn valt, brengen wij geen kosten in rekening.  
Published on: 13 april 2022 Door: woutermol