zonne-energie blog

SolarEdge omvormer – Geen opbrengstgegevens op de app

Let op, wij zijn SolarEdge niet, maar een zonnepanelen installatiebedrijf Masters in Solar.  Heeft u problemen met uw internetverbinding en u komt er niet uit nadat u het onderstaande artikel heeft gelezen bel dan uw eigen installateur, niet ons. Alvast bedankt! 

Ziet u geen recente gegevens meer op uw SolarEdge of Enphase app, of op de website? Af en toe gebeurt het dat de internetverbinding van een SolarEdge omvormer verbroken wordt. Dit merk je doordat je online geen opbrengstgegevens meer binnenkrijgt. Vaak ontvangen wij dan een email van de klant met een probleem. Men is dan bang dat de omvormer stuk is. Inmiddels hebben wij meer dan 150 systemen van SolarEdge geinstalleerd, maar geen enkele omvormer is ooit stuk gegaan. Het probleem is dan dus ook vrijwel altijd de internetverbinding. De gegevens van de opbrengst worden elke 15 minuten naar de server van SolarEdge gestuurd. Als de omvormer geen verbinding meer heeft met internet gaat dit niet. De omvormer werkt dan trouwens wel prima.

Hoe vind ik uit of de omvormer stuk is, of de internetverbinding verbroken is?

1. Druk op het groene knopje aan de onderkant van de omvormer.

Foto 1: 1e scherm omvormer SolarEdge

Onderaan elke SolarEdge omvormer zit een groen knopje. Als je daar op drukt gaat het blauwe schermpje van de omvormer aan. Op dit eerste scherm zie je een aantal gegevens zoals het vermogen, de spanning van de panelen in Vdc en de spanning van het net in Vac (zie foto).  Zoals op de foto zie je dat de panelen stroom leveren, hier 109.9 W. Dit betekend dat de omvormer goed werkt. Ook zie je staan dat  alle 13 optimizers goed werken (P_OK: 013/013). Als er een stuk is zou er P_OK: 012/013 staan. Ook zie je staan dat de internetverbinding goed is (<S_OK>).

2. Druk een aantal keer op het groen knopje totdat je op het volgende scherm komt (zie foto 2).

SolarEdge geen internet
Foto 2: Schermpje waaruit blijkt of het internet goed is verbonden

Bij dit schermpje kan nog duidelijker zien of de internetverbinding goed is of niet. Als er allemaal enen staan is de internetverbinding goed. In dit geval zouden de gegevens dus goed binnen moeten komen op de server van SolarEdge en zou de app moeten werken. Let op! het kan een half uur duren voordat de gegevens binnenkomen online. Ook ‘s nachts worden er geen gegevens doorgegevens. Als je nou nog steeds geen verbinding hebt ondanks de enen op het scherm moet je contact met ons opnemen. Het zou kunnen dat de omvormer een software update nodig heeft. Als er allemaal nullen staan, of een aantal enen en een paar nullen is de internetverbinding niet goed.

Hoe los ik het probleem met de internetverbinding op?

Wij gebruiken 3 verschillende methoden om de omvormer met internet te verbinden. Afhankelijk van de situatie kiezen wij de handigste oplossing. Kijk welke oplossing we bij u hebben gebruikt en los zo het probleem op.

Voordat u het probleem gaat zoeken is het een goed idee om eerst even de omvormer uit te schakelen met de werkschakelaar en na tien seconden weer in te schakelen. Hetzelfde geldt voor de router. De router wordt soms uitgeschakeld met een knopje, als die er niet zit kunt u de stekker er uit trekken. Regelmatig is hiermee het probleem dan opgelost.

1. De powerline adapter is de verbinding kwijt.

Foto 3: een powerlink van het merk TP-Link
Foto 3: een powerline adapter van het merk TP-Link

Omdat de router vaak ver van de omvormer is en het onhandig is om een vaste kabel door het huis te leggen gebruiken wij een powerline adapter. Uit de omvormer komt dat een internetkabel en die gaat in de onderkant van een powerline adapter die in het stopcontact zit (zie foto 3). Bij de router zit zo’n zelfde apparaatje die met een internetkabel verbonden is met de router (een van de 4 ingangen aan de achterkant). Check dus of de omvormer en de router allebei verbonden zijn met een powerlink. Op de meeste powerline adapters zitten 3 lampjes die allemaal moeten branden of knipperen. Als ze de verbinding met elkaar kwijt zijn branden er vaak maar 2 lampjes (een dat hij werk, de tweede omdat hij verbinding heeft met een apparaat zoals de omvormer of router). Het derde lampje betekend dat de twee apparaatjes contact met elkaar hebben via het lichtnet. Als er een probleem is haal je gewoon allebei de apparaatjes uit het stopcontact en stopt ze er na 10 seconden weer in. Ze zouden zelf weer verbinding met elkaar moeten maken. Dit is in 9 van de 10 gevallen het probleem! Een enkele keer zijn ze ook kapot gegaan. Er zit afhankelijk van het type 2 of 3 jaar garantie op. Zit je binnen de garantieperiode dan kan je ze naar ons opsturen en sturen we een nieuwe op.

2. De wifi-extender geeft problemen.

wifi-extender-problemen-internet-solaredge
Foto 4: Wifi versterker van het merk TP-link

In bepaalde gevallen is een vaste kabel niet mogelijk en kan een Powerlink ook niet. Bijvoorbeeld omdat het huis  drie fasen heeft en het stopcontact bij de omvormer een andere fase gebruikt dan het stopcontact bij de router. Het signaal kan dan nooit aankomen. In dat geval gebruiken we meestal een wifi versterker (zie foto). De wifi versterker is wat gevoeliger voor storingen dan een powerlink. Als de internetverbinding niet werkt komt dat meestal doordat de wifi versterker een conflict heeft met een andere wifi versterker, of doordat het wachtwoord van de router veranderd is. Als er meerdere wifi versterkers in huis worden gebruikt geeft dit conflicten en werkt het systeem slecht of helemaal niet. In dit geval moet er een andere oplossing komen. Als u een nieuwe router, of een nieuwe wachtwoord heeft kan de omvormer geen verbinding krijgen met internet. U zult de wifi versterker opnieuw moeten instellen. Dit is vrij eenvoudig. Onderaan (soms op een andere plek) op de wifi versterker zit een piepklein knopje die je kan indrukken met een naald of bijvoorbeeld een tandenstoker. Als je deze even ingedrukt houdt wordt hij gereset. Daarna heeft u een laptop nodig of een Ipad (misschien werkt een mobieltje ook). U kijkt in uw lijst met verbindingen en daar staat een onbeveiligd netwerk in met EXT in de naam. U maakt verbinding met dit netwerk. Daarna opent u uw internet browser (internet explorer, chrome, firefox oid). In de zoekbalk typt u: tplinkextender.net. Er wordt dan om een wachtwoord en inlognaam gevraagd. Beiden zijn admin. Daarna zit u in de wifi versterker en kunt u stapsgewijs de versterker instellen. U kunt dan verbinden met uw eigen internet, dat spreekt redelijk voor zich. U moet dan wel de inlognaam en het wachtwoord van uw wifi netwerk hebben. Als u er echt niet uitkomt kan ik u via de telefoon helpen (bel Wouter: 0617385869).

3. De internet kabel is stuk.

Dit spreekt voor zich. Als de internet kabel beschadigd is zal er een nieuwe moeten komen.

4. De interne wifi verbinding werkt niet.

Er bestaat ook een interne wifi verbinding voor SolarEdge. Wij gebruiken dit bijna niet omdat het lastig is om in te stellen. Deze gebruiken wij alleen als  alle andere opties niet werken. Het nadeel hiervan is dat de omvormer open moet om het wachtwoord opnieuw in te stellen.

 

Wilt u weten wat het beste is voor uw situatie?
Krijg gratis en vrijblijvend advies van ons.

Bekijk al onze blog artikelen